Kedves Szülők!

Szeretnénk megismertetni Önöket a beszoktatás menetével és megosztani néhány hasznos tanácsot, ami megkönnyítheti ezt a folyamatot.

Az alábbi táblázat útmutató. Természetesen itt is mint a munkánk során mindenkor a rugalmasság elvével dolgozunk, hisz a beszoktatás több szempont függvénye.  Legfontosabb szempont: A gyermek mindenek felett álló érdeke.

A bölcsődei nevelés – gondozás alapelvei közül ebben az időszakban kiemelkedő hangsúlyt kap az egyéni bánásmód és a fokozatosság elve. A kisgyermeknevelő meleg, szeretetteljes odafordulással, a gyermek életkori – és egyéni sajátosságait, fejlettségét, pillanatnyi fizikai és pszichés állapotát, hangulatát figyelembe véve segíti a gyermek fejlődését, a beszoktatás sikerességét.

A szülővel történő fokozatos beszoktatás a családdal való együttműködést helyezi előtérbe. Az anya vagy az apa jelenléte biztonságot ad a kisgyermeknek, és megkönnyíti az új környezethez való alkalmazkodást. A kisgyermek és a kisgyermeknevelő között fokozatosan kialakuló érzelmi kötődés segíti a gyermeket az új környezet elfogadásában, jelentősen megkönnyíti a beilleszkedést a közösségbe, csökkenti az adaptáció során fellépő negatív tüneteket.

A csecsemő és kisgyermek számára a környezet – személyek és tárgyak állandósága adja meg azt a nyugalmat, amely elengedhetetlen feltétele a jó testi és lelki fejlődésnek. Természetes környezete a család, élete első éveiben fokozott szüksége van az egyéni bánásmódra. A bölcsődébe kerülő gyermeknek az egyik legnehezebb tényt az anyától való elszakadás jelenti. Ha a kapcsolat hirtelen szakad meg, ebben az életkorban traumatizáló hatással lehet a gyermekre, hisz számtalan új, számára ismeretlen dologgal, élménnyel találja magát szembe.

A beszoktatás már a családlátogatással megkezdődik. Fontos, hogy a szülők érzelmileg is készítsék fel a gyermeket,  beszéljenek  a bölcsődei életről, gyerekekről,  játékokról,  esetleg többször a bölcsőde felé sétálva megmutatva az udvart, az ott játszó gyermekeket.

A beszoktatás időtartama a gyermek alkalmazkodásának segítése érdekében legalább két hét, de ebben a folyamatban mindig a gyermek reakciója, teherbíró képessége a mérvadó.

Fokozatosan építjük fel az otthoni rendszerből való átmenetet a gyermek számára. A saját kisgyermeknevelő rendszer biztosítja az állandóságot, így egy kisgyermeknevelőhöz egy időben csak egy gyermek kerül beszoktatásra, hogy az adott gyermekkel megfelelő mértékben tudjon foglalkozni. A gyermekek bölcsődei életének kialakításánál, a szakmai elvek szabta kereteken belül figyelembe vesszük az otthoni szokásokat.

Apró, de fontos részletek  a beszoktatás alatt:

– Célszerű kialakítani azt a napirendet, ami a bölcsődében van, ez is megkönnyíti a beszoktatást. A kisgyermeknek épp elég változás van az életében, ha vannak biztos pontok, azokba tud kapaszkodni, az segít a gördülékeny beszoktatásban.

– Ne néhány nappal a bölcsőde megkezdése előtt vonja meg a szülő a szoptatást a cumit vagy az ujjszopást a gyermektől. A napközbeni szoptatást már hetekkel a bölcsőde megkezdése előtt fokozatosan le kell építeni.

– Az az ideális, ha a beszoktatás alatt mindig ugyanaz a személy kíséri el a gyermeket.

– Mindig búcsúzzon el, ne tűnjön el észrevétlenül.

– Ne maradjon otthon a kedvenc plüss, cumi, cumisüveg, anya kendője stb. ha ezekből többre van szüksége a gyermeknek, az sem baj, ezek szépen a hetek alatt elfogynak, később nem lesz rá igénye.

És lehet még rengeteg apró dolog, ami ott, akkor, abban a helyzetben kerül felszínre, ezeket a folyamat alatt kisgyermeknevelőinkkel meg tudják beszélni. A több éves tapasztalat az, hogy szülő és kisgyermeknevelő  együttműködése javarészt zökkenőmentes beszoktatást eredményez.

SZÜLŐVEL TÖRTÉNŐ FOKOZATOS BESZOKTATÁS

1.nap

hétfő

A szülő és a gyermek 9 órára érkezik. A gyermek a szülővel együtt,  játékidőben ismerkedik a környezettel, a csoporttal.

 A bölcsődében eltöltött idő kb.: 1 – 2 óra

 

2.nap

kedd

A szülő és a gyermek ismét 9 órára érkezik, folytatódik az ismerkedés. A szükséges gondozási műveleteket az anya végzi, a kisgyermeknevelő figyelemmel kíséri. 

A bölcsődében eltöltött idő kb.: 2 óra.

 

3.nap

szerda

A szülő és a gyermek ismét 9 órára érkezik, folytatódik az ismerkedés. A szükséges gondozási műveleteket az anya végzi, a kisgyermeknevelő figyelemmel kíséri. A kisgyermeknevelő törekszik a gyermekkel való kapcsolat felvételére. Az  anya ebéddel kínálja a gyermeket.  

A bölcsődében eltöltött idő kb.: 3  óra.

 

4.nap

csütörtök

A szülő és a gyermek 9 órára érkezik. A gyermek a bölcsődében   ebédel, az ételt az  édesanya kínálja.   A szükséges gondozási műveleteket továbbra is az anya végzi, a kisgyermeknevelő figyelemmel kíséri, illetve kínálás és apróbb gondozási műveletek kezdeményezésével nyit a gyermek felé. Amennyiben a kisgyermeknevelő úgy ítéli meg, az  anya rövidebb ideig kimegy a csoportból, gyakorolva ezzel a búcsúzást, az elválás élményét.  

A bölcsődében eltöltött idő kb.: 3,5 óra.

 

5.nap

péntek

A szülő és a gyermek 8 órára érkezik. A gyermek a bölcsődében reggelizik és  ebédel.   A kisgyermeknevelő fokozatosa átveszi az anyától a gondozást. Az anya hosszabb időre kimegy a csoportból, de bármikor visszahívható. Ebéd után az ágyát megmutatjuk.

A bölcsődében eltöltött idő kb.:  5 óra.

 

6.nap

hétfő

A beszoktatás menete ugyanaz mint a péntek, mivel a hétvége után visszaesés várható. Ebéd után az ágyát megmutatjuk.

A bölcsődében eltöltött idő kb.:  5 óra.

 

7.nap

kedd

A szülő és a gyermek 8 órára érkezik. Az anya egyre többet van távol.  Ebéd után az édesanya altatja el  gyermekét, ébredéskor szintén jelen van. Ébredés után hazamennek.

A bölcsődében eltöltött idő kb.:  6 óra.

 

8-9-10. nap

Igény szerint a gyermek reggelire érkezik és uzsonna után megy haza. Az édesanya egyre többet van távol. Ezekben a napokban a gyermek-kisgyermeknevelő- szülő kapcsolatának építése a cél. 

A bölcsődében eltöltött idő kb.:  7 – 8 óra.